Vi fanger oppmerksomheten til de yngre generasjonene

Av: Michelle Bettina Csango – 08.08.2024

Unge mennesker trener mer enn eldre

De siste årene har det for mange markedsførere vært en enorm utfordring å fange oppmerksomheten til de yngre generasjonene. Selv om denne demografien er både teknologisk velinformert og foretrekker det ekte fremfor det falske, har de en tendens til å ignorere de fleste tradisjonelle former for reklame.

Dagens Media har gjennom flere år dokumentert at skjermannonsering på treningssentre funger godt, både mot de yngre generasjonene og de øvrige som trener. La oss se nærmere på hva det er som gjør at man kommer gjennom i akkurat denne mediekanalen.

Er treningssenter generelt en effektiv kanal å kommunisere gjennom?

For å forstå hvorfor annonsering på treningssenter fungerer, må vi forstå sinnstilstanden til de som trener

For mange er treningssenteret ikke bare et sted hvor folk er aktive, men også et fellesskap hvor de gjør noe bra for seg selv, forbedrer sinnstilstanden sin og er sosiale. Dette miljøet gjør det mulig for annonsører å nå denne målgruppen når de er mest mottakelige.

Det er viden kjent at skjermer generelt fanger oppmerksomheten og i akkurat dette miljøet benyttes de både som underholdning og til hjelp for å tenke på noe annet enn den øvelsen man gjør. Undersøkelsene våre viser at hele 85% av de som trener husker budskapene som har blitt vist på skjermene, det er en klar og tydelig indikasjon på at skjermene aktivt benyttes gjennom treningsøkten.

Økt mottakelighet for annonser og strategisk plassering av skjermer

Under trening er deltakerne med andre ord mer mottakelige for informasjon fra omgivelsene, noe som gjør dem mer oppmerksomme på annonsene rundt dem.

Mens på andre offentlige steder, hvor folk kommer og går relativt raskt, har et treningssenter «et fanget publikum» som forblir på ett sted over lengre tid.

I snitt rapporterer treningssentrene en øktvarighet pr. individ på hele 47 minutter. I løpet av disse 47 magiske minuttene går de gjennom en rekke øvelser og aktiviteter, men alltid med en skjerm fra Dagens Media i bakgrunnen.

Skjermenes plassering varierer fra senter til senter, men er installert på strategiske steder inne på treningssenteret, spesielt i generelle bruksområder som dekker kondisjons- og vektrom, samt resepsjonsområder og ved toaletter. Med andre ord, der hvor de blir sett og aktivt benyttet.

Kvinne som ser på Dagens Media skjerm mens hun trener


I en verden hvor det fortsatt er krevende å nå ut til de yngre generasjonene, representerer derfor skjermannonsering på treningssenter et unikt og svært effektivt konsept. Ved å utnytte oppmerksomheten dette miljøet tilbyr og den fokuserte sinnstilstanden til brukerne, har annonsører tilgang til en effektiv kanal for å påvirke også i de yngre målgruppene.

Flere artikler fra Dagen Media:

  • Vi fanger oppmerksomheten til de yngre generasjonene

  • Hvorfor annonsere på treningssenter

  • Treningssentre i Norge – Populært og tilgjengelig

  • Kontekstuell markedsføring på treningssenter