Kontekstuell annonsering på treningssenter
Av: Michelle Bettina Csango – 01.08.2024
Hvilken sammenheng er relevant for han?
Det er flere interessante sammenhenger vi kan knytte markedsbudskapet opp mot når vi skal kommunisere til de som trener, men de mest åpenbare er kanskje ikke de mest effektive?
Proteinrik eller sunn mat, idrettsutøvere som fronter budskap og heiarop for de som er på løpemøllen er kanskje lett å velge, men husk at det kan være store forskjeller på hvor folk er i livssyklusen sin, hva de er opptatt av, hvorfor de trener og hva de liker.
Bor de i nærheten av treningssenteret? Skal de innom butikken på vei hjem? Hva burde de legge i handlekurven? Hvilken bank har de valgt? Er de på utkikk etter et nytt sted å bo?
Undersøkelsene våre viser at også annonser for bank og finansprodukter, eiendom, transport, næringsmidler og strømmetjenester presterer godt i kanalen og de som presenterer gode verdiforslag treffer i målgruppen uavhengig av om varen eller tjenesten er treningsrelatert eller ikke.
Suksess handler derfor ikke om å være treningsorientert
De kampanjer som har prestert best historisk har vært for produkter og tjenester som ikke nødvendigvis er treningsrelaterte.
For eksempel målte vi en merkevarekjennskap fra en større strømmetjeneste på hele 78,33% etter å ha kjørt en kampanje, og eiendomsselskapet USBL rapporterer salg i sine prosjekter hver gang de annonserer.
-Eiendomsannonsene fra USBL fokuserer på målgruppe (alder) og geografisk nedslagsfelt i forhold til prosjektet for å sikre relevans for mottakerne.
For å appellere til de som trener bør en annonse være effektiv, tidsriktig og troverdig. Dynamiske visuelle elementer, fengslende historier og troverdige historier utgjør de beste annonsene.
Så, hvilken kontekst eller sammenheng er det som er relevant?
Vi sier ikke at man skal unngå å snakke om trening, men at det som påvirker en 26 år gammel kvinne som trener ofte er det samme som påvirker 26 år gamle kvinner generelt. Derfor er kontekstuell markedsføring på treningssenter mér et spørsmål om hvor, når og hvordan annonsen leveres enn hvilket budskap som skal presenteres. Til tross for dette er det noen faktorer som kan være relevante for å spisse leveringen ytterligere.
- De som trener bor ikke på treningssenteret og må reise fra og til
- De har stort sett alltid mobilen sin med seg inn på trening
- De er der i 47 minutter pr økt og trener 2 ganger pr. uke
- De trener primært fordi de ønsker å ha god helse
Det er viktig å huske at skjermannonser kan inkludere klare handlingsoppfordringer, som å besøke en nettside, bruke en rabattkode, besøke en butikk etter trening eller kjøpe billetter til en festival.
Siden de fleste som trener vil ha telefonen med seg inn i treningsøkten, enten for å følge sitt treningsprogram, høre på musikk eller bare være tilgjengelig for andre skapes det et mulighetsrom for driftige markedsførere som ønsker å øke oppmerksomheten for sin merkevare.
Hvordan kan du få noen til å ta opp mobilen for å samhandle med merkevaren?