Derfor burde du annonsere på treningssenter
Av: Michelle Bettina Csango og Eric Løe – 30.07.2024
Skjermer på treningssentre representerer en kraftfull kanal for markedsføring, og gir merkevarer en unik mulighet til å nå en engasjert og relevant målgruppe, selv om budskapet ikke nødvendigvis er treningsrelater. Hukommelsen til mottakerne er i høygir når annonsene leveres og skjermene brukes som et underholdningsalternativ som man aktivt benytter gjennom treningsøkten.
Du treffer godt i målgruppen og blir husket!
Med strategisk plasserte skjermer inne på treningssentrene, i områder hvor medlemmer tilbringer mye tid, som ved kondisjonsmaskiner, styrketreningsområder, og i resepsjonsområder skaper vi høy eksponeringsgrad for de som trener.
Vår siste undersøkelse for Kavli viser at hele 85,12% husker en eller flere annonser når de blir vist en oversikt over annonser som har vært live de siste 3 ukene.
Samtidig kunne hele 79,11% av de som var med i denne undersøkelsen identifisere Kavli som riktig avsender av annonsebudskapet når man tok bort merkevarereferansene og viste de annonsen.
I en tilsvarende undersøkelse som ble utført for en internasjonal strømmetjeneste i Desember 2023 var det hele 78,33% av respondentene som korrekt identifiserte den spesifikke strømmetjenesten som avsender av reklamebudskapet når de ble vist annonsen med alle brand-referanser tatt bort. Dette resultatet er spesielt interessant da det i Norge på dette tidspunktet fantes en lang rekke ulike strømmetjenester på markedet og kampen om oppmerksomheten til målgruppen 15-49 år er knallhard.
Å snakke til mennesker når de trener gir mening, i alle fall om vi skal tro på forskerne når det kommer til mottakers hukommelse.
Medlemmene besøker i snitt sitt lokale treningssenter 2 ganger i uken, for annonsører betyr dette at vi også ved kampanjer med varighet ned i 7 dager kan oppnå et høyt antall unike eksponeringer mot hver person. En gjennomsnittlig treningsøkt er i følge data fra treningssentrene på 47 minutter. Det er vel kjent at gjentatte visninger av annonsebudskapet er nøkkelen til å bli husket, lagt merke til og utløse kjøpsadferd hos forbrukerne. Annonser som vises regelmessig styrker budskapet over tid og øker sannsynligheten for både positiv oppmerksomhet og handling.
Noe av grunnen til at annonser på treningssenter er effektivt vurderes til ha en sammenheng med at fysisk aktivitet øker blodtilførsel til hjernen og frigjør endorfiner. Dette forbedrer hukommelsen og ikke minst humøret. Hjernen blir mer mottagelig for ny informasjon, og informasjonen man tar inn blir bedre husket. Med andre ord så får man økt effekt av markedsføringen ved å levere annonser til mennesker som er i aktivitet når budskapet mottas. (Les gjerne denne artikkelen fra NYT om sammenhengen mellom aktivitet og hukommelse)
Landsdekkende når du gjennom våre skjermer ut til hele 34.9% av samtlige 19-29 åringer i landet
Faktisk hele 2 ganger pr. uke! Det som er spesielt interessant med denne målgruppen er at de er notorisk vanskelig å nå i andre kanaler. Aldersspennet blant aktive medlemmer på sentrene er 15-70+ men den største veksten de siste årene har man sett i de yngre aldersgruppene, spesielt gruppen 15-29 som har økt med hele 40% siden Covid.
Ukentlig når vi i dag ut til over 750 000 unike individer, med jevn fordeling mellom kjønn (48%k/52%m).
Til sammenligning var det ved inngangen til 2024 i følge Oslo Kommune registrert 717 710 innbyggere i hovedstaden (ref. Oslo kommunes befolkningsstatistikk).
Se grafen under for et detaljert bilde av aldersfordelingen og antallet individer i hver aldersgruppe.
(Fordeling av aktive besøkende pr. aldersgruppe – Landsdekkende – Kilde: Medlemsdata fra treningssentrene)